سفرنامه دوچرخه سواری مسیر آهار باهار

تاریخ سفر : ١٣٩٩/٠٣/٢٨ تا ١٣٩٩/٠٣/٢٩
از شهر قزوین به شهر دُمدُمه

دُمدُمه کجاست؟

دمدمه "Domdomeh" یک روستای کم جمعیت در استان اردبیل است که با قرارگیری در منطقه کوهستانی، یک منطقه دلپذیر برای دوچرخه سواری و گشت و گذار بشمار میرود.

آهار باهار کجاست؟

آهار باهار در واقع یک مسیر زیباست بین استان اردبیل و استان گیلان، که برای عبور از این منطقه و لذت بردن از همه مناظر آن، دوچرخه بهترین وسیله است. بنابراین در این سفر، ابتدا به اردبیل و سپس به گیلان سفر داشتیم تا در میان راه، از آهارباهار نیز دیدن کنیم.

در این سفرنامه چه خواهید خواند؟

در این سفرنامه خواهید خواند که چگونه خود را با ماشین از قزوین به روستای دُمدُمه اردبیل رساندیم و شب مانی داشتیم و سپس برنامه دوچرخه سواری را از صبح روز دوم آغاز کردیم و با دوچرخه خود را به گیلان رساندیم و بعد هم عصر روز دوم از گیلان با ماشین به سمت قزوین بازگشتیم.

سفر از قزوین به دمدمه اردبیل

28 خرداد 99 ساعت 10 صبح در میدان سبزه قزوین محل قرارمان با افراد تور دوچرخه سواری در مسیر آهار باهار بود. 11 نفر بودیم که بعد از حضور همگی و بستن دوچرخه ها روی باربند مینی بوس، قزوین را با تمام پروتکل های بهداشتی به مقصد اردبیل روستای دمدمه ترک کردیم. بهتر است بدانید از قزوین تا دمدمه اردبیل حدود 417 کیلومتر راه است و در این سفر، مسیر ما از میان شهرهای تاکستان، ابهر، سلطانیه، زنجان، سرچم، قره قاناو، آقکند، بودالالو، کرگان به ترتیب عبور میکند تا به دمدمه اردبیل برسیم.

حدود ساعت 14 بود که به عوارضی زنجان رسیدیم و برای صرف ناهار در همانجا توقف کردیم. یک ساعتی صرف ناهار شد و بعد، از مسیر سَرچَم زنجان و در میان دشتهای مختلف راه را ادامه دادیم.

مسیر را ادامه دادیم تا به 5 کیلومتری اردبیل رسیدیم و از آنجا وارد یک فرعی شدیم، اوایلِ مسیر، جاده صاف بود ولی کمی جلوتر باز باید وارد فرعی سمت راست می شدیم که به سمت روستای دُمدُمه میرفت.

بهتر است بدانید کمی قبل تر پس از ورود به اردبیل، از کنار پل معلق پیرتقی که یکی از جاذبه های دیدنی اردبیل است رد شدیم ولی به دلیل کمبود وقت نتوانستیم بازدیدی از آن داشته باشیم.

ورود به دمدمه اردبیل

شیب مسیر رو به افزایش بود و هر لحظه ارتفاع بالاتری میگرفتیم، غروب خروشید هم در حال فرا رسیدن بود و بچه ها با پایین آمدن از ماشین؛ در حال عکاسی از غروب و مناظر دشت های زیبای اردبیل بودند، مناظر فوق العاده ای که آن را میتوان در اواخر فصل بهار دید. پس از چند ساعت که در مینی بوس بودیم در ساعت 19:30 به روستای دمدمه "Domdomeh" رسیدیم . بهتر است بدانید که روستای دمدمه در ارتفاع 2510 متری از سطح دریا قرار دارد و در آن ارتفاع هم هوا خنک تر است و هم مناظر بینظیری را میتوان مشاهده کرد.

ادامه مسیر تا روستای آهو قلعه اردبیل

هوای سردی حاکم بود و باد شدیدی می وزید. خواستیم در مسجد روستا بمانیم که متاسفانه با مخالفت شورای روستا روبرو شدیم بنابراین مسیر را ادامه دادیم تا به یک روستای بالاتر ( آهو قلعه ) برسیم تا شرایط برای برپا کردن کمپ و شب مانی مهیا شود.

نیم ساعتی جلوتر که رفتیم چراغ های یک روستا را دیدیم به سمت روستا رفتیم. اهالی روستا با دیدن ما سریعاً درب مسجد را باز کردند و گفتند که به دلیل سرما، باد سرد و صدای سگ ها میتوانید اینجا بمانید. همچنین خوشبختانه با کمک اهالی آب و سرویس بهداشتی برای شب مانی نیز مهیا شد و ما شب سردی را در مسجدی گرم سپری کردیم.

دوچرخه سواری صبح روز بعد

برنامه حرکت دوچرخه سواری ساعت 5 صبح اعلام شد ولی صبح به دلیل باد زیاد و وجود سرما مجبور به صبر کردن شدیم تا خورشید بیرون بیاد و در هوای گرمتری حرکت کنیم، بنابراین همگی ساعت 7 صبح همگی بعد از یک نرمش کوتاه آماده حرکت شدیم و مسیر دوچرخه سواری این تور را شروع کردیم.

دوچرخه سواری از دمدمه تا آهار باهار

شروع دوچرخه سواری در اردبیل

از همان ابتدا، مسیر شیب داشت وقتی از روستای آهو قلعه خارج شدیم باید به سمت چپ ادامه مسیر میدادیم باد سردی همچنان از روبرو می وزید و رکاب زدن را بسیار سخت کرده بود، بعد از گذشت 1 ساعت به یک سه راهی رسیدیم که سه راهی را باید به سمت راست میرفتیم تا به آهار باهار برسیم.

هر چه بالاتر میرفتیم مناظر سر سبز و زیبایی های بیشتری از مسیر را میدیدم. با گلهای شقایق وحشی و دشتهای سر سبز شیب زیادی نداشتیم در مسیر بودیم که دور نمای روستای کاملا چوبی و سنتی آهار باهار نمایان شد بین راه چند لحظه ای توقف کردیم برای عکاسی در بین گلهای شقایق وحشی هوا دیگر بادی که داشت قطع شده بود ولی همچنان خنک بود .

عکس دوچرخه سواری در کنار گلهای شقایق وحشی اردبیل

به حرکت ادامه دادیم و به روستای آهار باهار رسیدیم و به عکاسی از این مناظر بینظیر مشغول شدیم. بعد از عکاسی و استراحت، مسیر را ادامه دادیم. کمی جلوتر به یک سه راهی رسیدیم که سه راهی را باید به سمت راست میرفتیم که تعدادی از عشایر منطقه در اونجا حضور داشتند، چون فرصت کم بود دوچرخه سواری را ادامه دادیم تا به آبشاری که در جلوترمان بود برسیم و توقف داشته باشیم. کنار آبشار حدود 15 دقیقه توقف برای عکاسی و پایی به آب زدن داشتیم.

منطقه را ترک کردیم، همچنان در جاده ی بسیار عالی و مهندسی شده دوچرخه سواری میکردیم و خوشبختانه به دلیل ناشناخته بودن منطقه، افراد گردشگر وجود نداشتند و منطقه دست نخورده و تمیز باقی مانده بود.

دوچرخه سواری کوهستان در روستاهای اردبیل

بعضی جاهای مسیر با شیب هایی دست و پنجه نرم میکردیم تا به منطقه ییلاقی بعدی رسیدیم اهالی از دیدن ما تعجب کرده بودن که چطوری تونستیم این مسیر را پیدا کنیم! خوشبختانه با روی خوش از ما پذیرایی کردند. در این منطقه برای ناهار نیز گوشت تازه خریداری کردیم.

پای صحبت اهالی که نشستیم میگفتند که لطفاً خیلی این منطقه معرفی نشود تا به زیبایی که دارد لطمه وارد نشود برای همین از گفتن خیلی از مسیرهای بکر این منطقه در اینجا خودداری میکنم.

همرکابی در گروه های دوچرخه سواری

ادامه مسیر برای رسیدن به محل صرف ناهار

منطقه ییلاقی را ترک کردیم، دور نمای مسیر مشخص شد و کم کم وارد منطقه جنگلی شدیم. جنگلی که درختان خیلی بلند و زیبایی داشت و مسیر جنگلی که از بین درختان بلند سپری میشد. با حدود 2 ساعت دوچرخه سواری در مناطق جنگلی به جایی برای صرف ناهار رسیدیم.

ادامه مسیر برای رفتن به خطبه سرا گیلان

یک ساعتی را صرف ناهار و استراحت کردیم و به دلیل کمبود وقت به مسیر خودمان ادامه دادیم تا به یک پل آهنی رسیدیم که مسیر سه راهی می شد، مسیر سمت چپ به آبشار ریوو می رسید و مسیر سمت راست ادامه مسیر به خطبه سرا گیلان بود. چون آبشار بسته بود مسیر را به سمت خطبه سرا استان گیلان ادامه دادیم.

کمی جلوتر از پل، جاده آسفالت شد. سرعت دوچرخه سواری را بالاتر بردیم و بعد حدود 1 ساعت به شهر خطبه سرا رسیدیم. کمی جلوتر رکابزنان به ساحل دریا رسیدیم وکمی استراحت کردیم و مشغول مرتب کردن وسایل شدیم تعداد از همرکابان هم مشغول بار زدن دوچرخه ها شدند.

پایان برنامه دوچرخه سواری

برنامه دوچرخه سواری این تور، ساعت 18 روز 29 خرداد به پایان رسید و همگی باهم راهی قزوین شدیم و حدود ساعت 24 بود که به قزوین رسیدیم.

امیدوارم از این سفرنامه دوچرخه سواری لذت برده باشید و با سلامتی کامل، از دوچرخه سواری به عنوان وسیله حافظ محیط زیست بیشتر استفاده نمایید.

خوشحال میشیم درباره این سفرنامه نظرت رو بدونیم

ابتدا وارد شوید

نظرات (سفرنامه ها توسط کاربران نوشته میشوند)

فعلاً نظری درباره این سفرنامه نوشته نشده!