سفرنامه مسیر جنگلی باسکم بیجار گیلان

سفرنامه نویس : محمد احمدی
تاریخ سفر : ١٣٩٨/٠٧/١٢

چند وقتی بود به فکر برنامه های یک روزه جنگلی خاص بودم، جاهایی که کمتر کسی رفته باشه، به همین علت با باشگاه هماهنگی کردم و برنامه دوچرخه سواری مسیر جنگلی باسکم بیجار گیلان و چند برنامه دیگه در تقویم فصل پاییز گنجانده شد.

باسکم بجار یک منطقه جنگلی در استان گیلان و ۳ کیلومتری امام زاده هاشم در جاده قدیم دزاکوه میباشد و در انتها به امامزاده درویش علی آقا منتهی میشود، از ابتدا تا انتهای مسیر ۵ کیلومتر راه با شیب متوسط میباشد.
۱۲ مهر ماه بود، زمان حرکت ۶ صبح تنظیم شده بود و سه نفر بودیم. به همراه تیم کوهنوردی باشگاهمون که برنامش داخل همان منطقه بود بعد از بار زدن دوچرخه ها راهی منطقه شدیم بعد از گذشت ۲ ساعت و رسیدن به منجیل ایستادیم و صبحانه خوردیم، بعد از حدود ۴۵ دقیقه ادامه مسیر را شروع کردیم تا رسیدیم به ابتدای مسیر رکابزنی که برنامه ریزی کرده بودیم.
ماشین ها را پارک کردیم و دوچرخه ها را از باربند آوردیم پایین، کمی خرید کردیم و دوچرخه ها هم پر باد و آماده برای یک برنامه طبیعتگردی با دوچرخه.
مینی بوس ها حرکت کردند تا به ابتدای مسیر جنگل نوردی باقی بچه ها برسند و ما هم شروع کردیم از همان ابتدای مسیر، شیب شروع شد، البته آسفالت بود. مسیر فوق العاده عالی بود، مناظر زیبایی را شاهد بودیم، همچنین سکوت این منطقه عالی بود. بعد از حدود ۲ کیلومتر، مسیرِ آسفالت تمام شد و وارد جاده خاکی شدیم. جاده خاکی کاملا کوبیده شده بود و سراشیبی تند فقط چند جا بود و مسیر یا صاف یا سرازیری با شیب متوسط داشت.

دوچرخه سواری بسکام بیجار

بعد از استراحت کوتاهی که انجام دادیم شروع کردیم به ادامه مسیر و بعد از گذشت حدود ۲ ساعت به آخر مسیر به نام امامزاده درویش علی بابا رسیدیم که جزئی از منطقه باسکم بجار بود. وقتی رسیدیم مینی بوس ها آنجا بودند.

با تصمیم مدیریت باشگاه و مشورت با بچه ها تصمیم بر این شد که ما بریم به بچه هایی که برای جنگل نوردی رفتند بپیوندیم. جی پی اس را گرفتیم و دنبال مسیر رفتیم و بعد از نیم ساعت به آن بچه ها رسیدیم و یک ساعتی هم جنگل نوردی با پای پیاده انجام دادیم و این شد که یک برنامه دوگانه ترتیب دادیم، دوچرخه سواری و جنگل نوردی که فوق العاده زیبا و دلچسب بود.
دو ساعتی استراحت کردیم و برگشتیم پیش ماشین ها، تصمیم گرفتیم باقی مسیر تا کنار اتوبان را در یک هوای ابری و خنک باز رکاب بزنیم، بعد از حدود ۴۵ دقیقه به اتوبان رشت قزوین رسیدیم. دوچرخه ها را بار زدیم و راهی قزوین شدیم.
و این بود سفر دوگانه دوچرخه سواری و جنگل نوردی ما. منتظر سفرنامه های دوچرخه سواری و گزارشات برنامه های دیگر باشید.