دوچرخه سواری روستای هویر تا دریاچه تار

سفرنامه نویس : حامد شکری
تاریخ سفر : ١٣٩٨/٠٥/١٨

در برنامه ریزی که برای دوچرخه سواری انجام داده بودیم، روز جمعه ساعت ۶ صبح از شهر دماوند به سمت روستای هویر که یکی از بخش های شهرستان دماوند است، با خودرو شخصی و بارگیری ها دوچرخه ها حرکت خود را آغاز کردیم.

مسیر حرکت ما از دماوند به این صورت بود که از سمت جاده فیروزکوه، پس از طی ۴۵ کیلومتر قبل از پل رودخانه دلیچای، از خروجی روستاهای هویر، مومج و دهنار خارج شدیم.

جاده تا روستا هویر که آخرین روستای این منطقه می باشد آسفالت است ولی به دلیل باریک بودن و کوهستانی بودن باید با احتیاط کامل رانندگی کرد. از ابتدای جاده اصلی دماوند - فیروزکوه تا هویر، ۳۰ کیلومتر مسافت را با خودرو طی کردیم.

در طول مسیر از روستاهای مومج، دهنار و هویر گذر کردیم. به دلیل وجود رودخانه پر آب دلیچای تمامی طول جاده مملو از باغ ها و مزارع سرسبز است. هنوز پای زمین خواری و ویلاسازی به این منطقه باز نشده است. مردم منطقه گویش مازندرانی دارند و اغلب در فصل بهار و تابستان از فیروزکوه، قائم شهر، دماوند و سوادکوه به این منطقه نقل مکان می کنند و از طبیعت زیبا و هوای خنک منطقه لذت می برند.

این منطقه در دامنه خط راس زیبای دوبرار قرار گرفته است. وجود چشمه های پرآب و فراوان، این منطقه را از خشک سالی های اخیر در امان نگه داشته است.

ساعت ۷ صبح به روستای هویر( آخرین روستا ) رسیدیم. صبحانه ای که تدارک دیده بودیم صرف شد و آماده حرکت به سمت دریاچه شدیم.هوا در مرداد ماه کمی گرم است و به دلیل ارتفاع بالای منطقه از سطح دریا نور خورشید شدت بیشتری دارد.

در این شرایط لزوم استفاده از لباسهای رنگی، کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه ایمنی امری ضروری است.

ما ۳ نفر بودیم و همه در یک سطح نسبتاً خوب رکاب میزدیم و خیلی وقت بود که دوچرخه سواری را به عنوان یک ورزش سالم و هیجان انگیز انتخاب کردیم.

پس از آماده سازی دوچرخه و کمی نرمش، با یک کوله سبک حرکت را شروع کردیم. از روستا تا دریاچه حدود ۱۰ کیلومتر می باشد و مسیر برای دوچرخه سواری بسیار عالی است.

روستای هویر تا دریاچه تار

مسیر با جاده خاکی که از کنار باغ ها و رودخانه گذر می کند و با شیبی نسبتا ملایم ادامه پیدا می کند که هر وقت دوست داشتید می توانید دوچرخه خود را نگه دارید و در زیر سایه درختان و در کنار رودخانه استراحت کنید.

۳ کیلومتر انتهای مسیر هر چه به جلو برویم شیب بیشتر می شود تا به بالای گردنه برسیم. از بالای گردنه منظره زیبای دره هویر و روستاهای دیگر نمایان می شود

دریاچه تار

دریاچه در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد با آب بسیار سرد و زلال که بعد از دوچرخه سواری بسیار حس خوب و دلنشینی دارد.

یکی از لذتهای این برنامه شنا در آب دریاچه برای رفع خستگی و گرما است که پیشنهاد می کنم حتما امتحان کنید.

ساعت حدود۹:۳۰ بود که به دریاچه رسیدیم، بعد از کمی استراحت و خوردن تنقلات و میوه برای بازگشت آماده شدیم.

روستای هویر

از دریاچه به سمت روستا به دلیل شیب مسیر می توان با سرعت بیشتری حرکت کرد، ولی با احتیاط کامل چون اغلب در طول مسیر جاده بصورت سنگلاخ و یا شنزار است و احتمال از دست دادن تعادل در پیچها و یا آبراهه های وسط جاده زیاد می باشد.

ساعت حدود ۱۳:۳۰ بود که به کنار ماشین رسیدیم، ناهار سبک خوردیم و به سمت شهر دماوند حرکت کردیم.

دوچرخه سواری هویر تا دریاچه تار

تعداد نفرات: ۳ نفر

طول مسیر رفت و برگشت: ۲۰ کیلومتر

ارتفاع مسیر: از ارتفاع ۲۳۰۰ متر به ۲۸۰۰ متر

سختی مسیر: ۶ از ۱۰

در طول مسیر آب شرب را می توان از چشمه ها تأمین کرد.

بهترین زمان اجرای این برنامه اردیبهشت و خرداد ماه

به امید دیدار شما در تور دوچرخه سواری و تجربه دلنشین رکاب زنی گروهی.